Librius is niet alleen een beheersvennootschap pur sang. Als vennootschap van de uitgevers van het boekenvak in Vlaanderen zoekt Librius samen met haar leden naar juridische en juridisch-technologische middelen om het illegale boekenaanbod op een doeltreffende wijze te bestrijden.
Het fenomeen piraterij en de Vlaamse boekensector
Een eerste test-scan met Vlaamse titels (eigen productie en Vlaamse vertalingen) leerde al in juli 2011 dat maar liefst 29.000 illegale links naar die titels op het internet werden aangetroffen. Specifiek voor boeken zijn bovendien de grote hoeveelheid ' multi-packs', illegale links naar hele collecties van boeken (bv. alle titels van één welbepaalde auteur, een volledige stripreeks of een collectie-site netjes geordend per auteur en per genre. Vooral bestsellers, strips, non-fictie (lifestyle, kookboeken, ...) en fantasy worden hard getroffen, al toont een internaitonale rechtszaak aan dat wetenschappelije uitgaven evemin gespaard worden.
Librius blijft ook vandaag samenwerken met technologsche experts om de wildgroei van illegale (hyperlinks naar) boeken aanzienlijk te kunnen verminderen. Tegelijkertijd wil Librius inzetten op een positief image van het auteursrecht als fundament van een creatieve samenleving.
Bestaande wetgeving in gebreke
Piraterij en boeken: het beleid van Librius
Het beleid van Librius is eenvoudig: niet zozeer downloaderss zijn het probleem, maar het groeiende aanbod van illegale content. Het is dus niet opportuun, en commercieel ook niet zeer verstandig, om downloaders te viseren. Niet alleen zijn ze met velen en moeilijk op te sporen – laat staan voor de rechtbank te dagen – maar bovendien, en vooral, zijn downloaders in de eerste plaats ook consumenten en dus (potentiële) klanten van legale boeken, zowel in papieren als in digitale vorm. De nadruk bij piraterijbestrijding moet dus liggen op de uploaders, hosts en commerciële dienstverleners die deze content wetens en willens onberoerd laten.
Naast een focus op hosts, uploaders en commerciële dienstverleners en een positieve communicatie is een kwalitatief hoogstaand en redelijk geprijsd legaal aanbod cruciaal. De kunst is om downloaders van illegale content om te leiden naar het legale aanbod. Geen makkelijke taak, want ze vereist een geïntegreerde aanpak op lange termijn. Het hart van de consument (terug)winnen, zeg maar.